To understand the combustion characteristics of BAMO - THF / AN propellants, theoretical calculation of specific impulse, differential thermal analysis and experimental measurements of liner burning rate and time - temperature history were conducted. As s result, specific impulse, liner burning rate and pressure exponents of BAMO - THF / AN propellants were about the same as those of GAP / AN ones. When DEP were used in BAMO - THF / AN propellants as a plasticizer, the ignition and burning were interrupted occasionally. On the other hand, when BDNPA - F of nitro - plasticizer were used, these chracteristics were improved. It is suggested that the combustion characteristics of BAMO - THF / AN propellants were controlled by the heat generated on the burning surface.
BAMO - THF / AN推進薬(ビスアジドメチルオキセタン(BAMO)とテトラヒドロフラン(THF)を6 : 4のモル比で共重合させたバインダと硝酸アンモニウム(AN)を酸化剤とした推進薬)の燃焼性能評価と燃焼機構の解明のため, 比推力計算, 線燃焼速度測定, 示差熱分析および温度履歴測定等を実施した。 BAMO - THF / AN推進薬は, 比推力, 燃焼速度, 圧力指数ともにGAP / AN推進薬に近い値をとることがわかった。 BAMO - THF / AN系推進薬の燃焼特性は, 燃焼表面での発熱性に大きく影響を受けることがわかった。 燃焼時の熱平衡より得られた表面での発熱量は, DTAより得られた発熱量の約1 / 2であった。 推進薬に可塑剤としてDEPを用いると不着火, 燃焼中断等が観測されるのに対し, BDNPA - Fを用いると燃焼速度が低下するが, 燃焼持続性能を向上させることがわかった。 BDNPA - Fを添加した時のこの効果の原因として, 燃焼表面での発熱性, 気相での酸化反応促進が考えられる。