Hybrid rocket motor has been developing for a rocket motor of the next generation. It is necessary to investigate the burning characteristics of fuel-rich AP/HTPB composite propellant in order to develop a solid fuel for hybrid rocket motor. Iron oxide is used as a positive catalyst for the AP/HTPB composite propellant. The burning characteristics of fuel-rich AP/HTPB composite propellant added with iron oxide were investigated in this study. From this study the following conclusions were obtained: 1) The burning rate decreases as the AP content decreases, and the propellants self-quench less than a certain AP content. The self-quenched combustion occurs at a lower pressure and a higher pressure. 2) The possibility of combustion for fuel-rich AP/HTPB composite propellant added with iron oxide is dependent on the AP content, the particle size of AP and the pressure. 3) The lower limit of AP content to combust is decreased by the addition of iron oxide. 4) The effect of the addition of iron oxide on the decrease in the lower limit of AP content to combust becomes greater as the size of AP particle decreases. 5) The effect of iron oxide on the increase in the burning rate is dependent on the AP content and the size of AP particle.
ハイブリッドロケット用固体推進薬としてfuel-richAP / HTPB系コンポジット推進薬の燃焼特性に関する研究が必要とされている。酸化鉄はAP/HTPB系コンポジット推進薬の燃焼触媒として用いられている。本実験では,酸化鉄を添加したfucl-richAP / HTPB系コンポジット推進薬の燃焼特性について調べた。その結果, 以下のことが明らかになった。1)AP含有率の減少にしたがい燃焼速度は減少し, あるAP含有率以下で中断燃焼が起こった。 中断燃焼は低圧または高圧領域から起こった。 2)酸化鉄を添加されたfucl-richAP/HTPBコンポジット推進薬の燃焼が可能な範囲は, AP含有率, 圧力範囲とAPの粒子径に依存することがわかった。 3)酸化鉄を推進薬に添加することによって, 燃焼可能なAP含有率の下限を減少できた。 4)用いたAPの粒子径が小さいほど, 酸化鉄添加による燃焼可能なAP含有率の下限の減少量は大きかった。 5)酸化鉄による燃焼速度増加効果は, AP含有率と用いたAPの粒子径に依存した。