Since the traffic accidents cause serious damage to human lives and economical activity, the transportation risk assessment of dangerous goods is a valuable and useful methodology for the decision making of accident prevention and damage reduction. This paper describes the prediction method of the accident frequency, which is one of the factors of the transportation risk analysis, with the road attributes using the cluster analysis technique. The cluster analysis of motor highway in Kanto area was performed based on the statistical data of motor highway accidents in Japan. The result of cluster analysis was applied to the motor highway of Yokohama city, and the validity of the method was examined using the Mann-Whitney's U-test. It was found that the predicted accident frequency showed a good agreement with the actual accident frequency data.
危険物道路輸送中の事故は人命,経済活動に重大な被害を与えるため,リスクアセスメントは事故防止や被害抑制の意思決定のための有効かつ重要な方法である。危険物輸送時のリスクは事故発生頻度とその被害の2つの要素から成るが,危険物積載車両の事故発生頻度を推測するためには,交通事故の発生頻度を推測することが必要である。そこで本稿では,危険物道路輸送における事故頻度について,クラスター分析を用い,道路の属性値から交通事故頻度を推測する手法について検討した。全国自動車専用道路における事故事例解析を基に,関東地方の自動車専用道路についてクラスター分析を行った。クラスター分析の結果を横浜市の自動車専用道路に適用し,Mann-WhitneyのU検定により手法の妥当性について検証した。その結果,クラスター分析を基に推定した事故頻度と実測値に基づく検定は良好な一致を示した。
Transportation risk assessment, Dangerous goods, Accident frequency, Cluster analysis